De ce sunt bune lentilele pentru protecție la lumina albastră?

Lumina albastră

În era ecranelor digitale suntem “bombardaţi” zilnic cu o întrebare: “Tu folosești o protecție, pentru ochii tăi, la lumina albastră emisă de calculator?”

Apeşi întrerupătorul de pe perete, deschizi calculatorul, telefonul, sau în lumina zilei, la plimbare, toate aceste activități determină expunerea ochilor la o varietate de raze vizibile şi uneori invizibile care pot avea o serie de efecte.

Ochiul este un organ a cărei funcție principală este de a detecta lumina. Lumina este un stimul care acționează asupra retinei și produce senzația vizuală.

Din punct de vedere fizic, lumina, este o radiație electromagnetică.

Cu toții Cunoaștem radiațiile electomagnetice de la soare. Sunt radiații vizibile (lumina vizibilă) și raze ultraviolete. Acestea din urmă pot bronza sau arde pielea. Dar ceea ce mulți nu știu este că lumina vizibilă emisă de soare cuprinde o gamă de raze de lumină diferite, care conțin diferite cantități de energie.

Lumina soarelui cuprinde raze de lumină roșii, portocalii, galben, verde și albastru și multe nuanțe ale fiecăreia dintre aceste culori, în funcție de energia și lungimea de undă a razelor individuale.

Împreună acest spectru de raze luminoase colorale crează lumina albă.

 

Radiația ultravioletă vs. lumina albastră

Fără a intra în fizica complicată, există o relație inversă între lungimea de undă a razelor de lumină si cantitatea de energie pe care o conțin.

Razele de la capătul roșu al spectrului vizibil au lungimi de undă mai mari și, prin urmare, mai puțină energie. Razele electromagnetice de dincolo de capătul roșu al spectrului vizibil de lumină sunt denumite  radiații infraroșii.

Razele de la celălalt capăt al spectrului vizibil au lungimi de undă mai scurte și cea mai mare energie. Sunt numite lumină albastru-violetă.  Razele electromagnetice invizibile cu lungimi de undă mai mici decît lumina albastru-violetă (380 nm) se numesc radiații ultraviolete (UV).

Radiațiile UV au o energie mai mare decât razele luminoase vizibile. Asta le face capabile să bronzeze pielea și ajută orgnismul să fixeze vitamina D. Expunerea prea mare la UV provoacă arsuri și chiar cancer de piele. Asupra ochilor neprotejați, radiatia UV în exces provoacă o afecțiune numită fotokeratită sau oftalmie de zăpadă.

Spectrul de lumină vizibilă cuprinde radiații electromagnetice cu lungimi de undă între 380 nanometri (nm) în capătul albastru și 700 nm în capătul roșu.

Lumina albastră este în general definită ca lumina vizibilă de la 380 la 500 nm. Lumina albastră este defalcată în lumina albastru violet (380 – 450 nm) și lumină albastru-turcoaz (450 – 500 nm).

Aproximativ o treime din lumina vizibilă este considerată ca fiind vizibilă de înaltă energie sau lumină albastră.

 

Puncte cheie despre lumina albastră

Ca și razele UV, și lumina albastră fiind radiații cu energie mare pot avea atât beneficii dar poate fi și dăunătoare.

Lumina albastră este peste tot.

Cea mai mare sursă de lumină albastră este soarele. În timpul zilei, în aer liber, este locul unde suntem cel mai expuși la aceasta.  Dar există și multe surse de lumină albastră create de om, inclusiv lumina fluorescentă și LED de la televizoarele cu ecran plat. În special, ecranele computerelor, a telefoanelor inteligente și a altor dispozitive digitale emit cantități semnificative de lumină albastră. Cantitatea de lumină albastră emisă de acestea este infinit mai puțină decât ceea ce primim de la soare. Dar cantitatea de timp pe care oamenii o cheltuiesc folosind dispozitivele digitale și apropierea acestora față de utilizatori face ca mai mulți profesioniști din domeniul sănătății să fie preocupați de posibilele efecte pe termen lung asupra sănătății ochilor.

Cerul albastru

Radiațiile cu energie înaltă de la capătul albastru al spectrului de lumină se împrăștie mai ușor decât alte raze de lumină vizibilă. Gradul de împrăștiere a acestor raze este ceea ce face ca cerul să arate albastru.

Ochiul nu este foarte bun la blocarea luminii albastre.

Razele ultraviolete sunt absorbite de structurile anterioare ale ochiului uman adult (cornee și cristalin). Mai puțin de un procent ajung la partea sensibilă a ochiului, retină, dacă nu porți ochelari de soare. Reține, totuși, că ochelarii de soare sunt esențiali pentru a proteja aceste părți ale ochiului de daune care ar putea duce la cataractă, oftalmie de zăpadă, pterigion și chiar cancer.

Pe de altă parte, aproape toată cantitatea de lumină albastră vizibilă trece prin cornee și cristalin și ajunge la retină.

Expunerea la lumină albastră poate crește riscul de degenerescență maculară.

Faptul că lumina albastră penetrează până la nivelul retinei (căptușeala interioară a spatelui ochiului) este important. Studiile de laborator au arătat că expunerea prea mare la lumina albastră poate deteriora celulele sensibile din retină. Acest lucru provoacă modificări care seamănă cu cele ale degenerescenței maculare. Poate duce la pierderea permanentă a vederii. Deși este nevoie de mai multe cercetări pentru a determina cât de multă lumină albastră naturală și artificială este “prea multă lumină albastră” pentru retină, mulți furnizori de servicii și produse de îngrijire a ochilor sunt preocupați de faptul că expunerea la lumină albastră adăugată de dispozitive digitale ar putea crește riscul de degenerescență maculară mai târziu în viață.

Lumina albastră contribuie la oboseala ochilor.

Deoarece lungimea de undă scurtă, de mare putere se împrăștie mai ușor decât alte lumini vizibile, nu este atât de ușor de focalizat. Când te uiți la ecrane de calculator și la alte dispozitive digitale care emit cantități semnificative de lumină albastră, acest “zgomot” vizual, nefocus, reduce contrastul și poate contribui la oboseala ochilor. Cercetările au arătat că lentilele care blochează lumina albastră  cresc semnificativ contrastul. Ochelarii de calculator cu astfel de lentile pot crește confortul atunci când vizualizați dispozitivele digitale pentru perioade lungi de timp.

Nu toată lumina albastră este rea.

Deci, este lumina albastră pentru tine? De ce nu blochezi toată lumina albastră, tot timpul?

Este bine documentat faptul că expunerea la lumină albastră este esențială pentru o bună sănătate. Cercetările au arătat că lumina albastră mărește vigilența, ajută la memorie, funcția cognitivă și mărește starea de spirit.

De fapt, ceva numit terapie cu lumină este folosit pentru a trata tulburarea afectivă sezonieră. Este un tip de depresie care este legată de schimbări în anotimpuri. Simptomele încep de obicei în toamnă și continuă prin iarnă. Sursele de lumină pentru acest tratament emit lumină albă strălucitoare care conține o cantitate semnificativă de raze de lumină albastră.

De asemenea, lumina albastră este foarte importantă în reglarea ritmului circadian – starea de veghe naturală și ciclul somnului. Expunerea la lumina albastră in timpul orelor de zi ajută la menținerea unui ritm circadian sănătos. Dar prea multă lumină albastră târziu noaptea (citirea unui roman pe un comprimat – de exemplu) poate întrerupe acest ciclu, provocând eventual nopți nedormite și oboseală în timpul zilei.

Filtre de lumină albastră și ochelari de protecție

După cum s-a menționat mai sus, ochelarii de calculator sunt folositori pentru a reduce expunerea la lumină albastră de la monitoare și alte dispozitive digitale.

Toți producători de lentile au introdus tratamente antireflex care blochează lumina albastră din lumina naturală a soarelui și dispozitivele digitale. Vă recomandăm să luați în considerare și lentilele fotocromatice, care asigură o protecție perfectă împotriva luminii UV și albastre, atât în ​​interior, cât și în exterior.

Pentru recomandări, oferte de prețuri și alte discuții legate de protecția ochilor tăi te așteptăm în magazinul nostru!

Dacă ai aflat ceva interesant distribuie articolul să afle și prietenii tăi.